2013. szeptember 10., kedd

Gátépítés a Börzsönyben

Csodálatos szálláshelyen táboroztunk 9 családból álló kis csapatunkkal!

Bernecebarátit korábbról jól ismertem, gyerek- és ifjúkorom kiránduló illetve táborozó célpontja volt ez a kis település a Börzsöny lábánál, a szlovák határhoz közel. Rég voltam itt utoljára, és nem tudtam arról sem, hogy micsoda változások álltak be az erdészet háza táján. EU-s pályázatokból Kemencén kiváló, minden 21. századi követelménynek megfelelő erdei iskolát, Bernecebarátiban pedig ugyanilyen magas minőségű matracszállást terveztek, majd építettek. Elérhető áron lehet itt megszállni, sőt, teljes ellátást, vagy igény szerint napi egyszeri meleg ételt rendelni. A ház gondnokában egy nagyon kedves „rokonlélek” lány ismerhettem meg, aki egyébként nem csak erdei iskolai foglakozásokat vezet az ideérkező osztályoknak, de kosárfonásban is mester.
Szép, igényes ház és kert

Ez egy igazi matracszállás!

Akinek bent nem jutott már matrac, itt sátorozhat.
A ház kertjében több sátor elfér – nekünk a létszám miatt szükségünk is volt e lehetőség kihasználására. A kert végében meginduló erdő fái között kiválóan felakasztható egy-két függőágy. Bográcsozni, szalonnázni a hátsó tűzrakónál lehet, korongozni (van korong!), kézműveskedni jó időben, rossz időben a fedett elülső teraszon érdemes. Számtalan bicikli közül válaszhat, aki bringát bérelne a környék bejárásához, mi végül nem éltünk ezzel a lehetőséggel.
Három éjszakát, négy napot töltöttünk Bernecén a családos tábor keretei között. Mikor a városban negyven fok körül járt a hőmérő, ott fent a hegyek lankáin csak a déli tűző nap jelentett elviselhetetlen hőséget, még a tetőtérben is kellemesen lehűlt a levegő éjszakára. Különösen sokat enyhített a melegérzetünkön, hogy bármikor belegázolhattunk a kerítés mellett csordogáló patak vizébe. A gyerekek ezt előszeretettel tették meg naponta többször is, egy szál fürdőruhában, mezítláb! A legjobb hűsítő „munka” a gátépítés a patakon. Az apukák is élvezték a feladatot, hogy „vigyázzanak” az építkező csemetékre.

Lelkes apukák dobálják a követ
Esténként, kihasználva a ház adottságait, projektoros diavetítést tartottunk az aprónépnek.
"Diavetítés" pdf fájlból projetor segítségével
Ottlétünk egyik napján ünnepelték Kemencén a Kisvasút napját. Mi a teljes társasággal gyalog indultunk neki a kb. 4 km-es túrának, hogy részt vehessünk az ünnepen, majd az egyik induló járattal bevonatozzunk a Fekete-völgybe.
Gyalog a Kék-túra egy szakaszán

Kisvasúttal át az erdőn...

Fekete-völgy: itt is van patak és gát!
A kisvasút végállomásától (a Fekete-völgy Panzióban 100 Ft-ért lehet használni a mosdót) gyalog kirándultunk tovább a Csarna-vögybe, s szörnyülködtünk el azon, micsoda pusztítást tud végezni egy, a hegyekből lezúduló, rövid, néhány óráig tartó ún. villámárvíz.

Félelmetes!
A Csarna-völgyben a teljes kisvasút közlekedést tette lehetetlenné egy néhány évvel ezelőtti felhőszakadás. Levegőben lógó sínpárok, patakba hullott betondarabok tanúskodnak a víz hatalmas erejéről. A kisvasút napja alkalmából ingyenes szakvezetést kaptunk ajándékba az erdészet munkatársától, ezúton is köszönjük az érdekes információkat!

Nehogy a sínek alá menjetek!

A kisvasút kemencei végállomásánál egyébként egy gyönyörű, gondozott játszótér várja a kisebbeket.
Kemencei játszótér
Innen visszafelé bevallom, már nem gyalog jöttünk. Néhány apuka visszagyalogolt a szállásra az autókért, és így kocsival tettük meg az amúgy nem túl megterhelő 4 km-t Bernecére. Ennek az volt az oka, hogy a kicsik, főleg az ovisok nagyon kifáradtak a nap végére, és úgy gondoltuk, túl sok lenne nekik a gyaloglás a nagy melegben.
Esténként, a gyerekek lefektetése után a nagy közös ebédlőben borkóstolással, kártyázással, beszélgetéssel, és persze folyamatos hangos nevetéssel vertük fel a börzsönyi erdő csendjét. Bernecebaráti: még visszamegyünk!